ABSTRAK
KAJIAN MENGENAI ANALISIS CAMPURAN PEMASARAN SYARIKAT ******* SDN BHD
PERKARA / HALAMAN
ABSTRAK i
ISI KANDUNGAN ii-iii
1.0 PENGENALAN
1
2.0 OBJEKTIF KAJIAN 2
3.0 LATAR BELAKANG/LOKASI KAJIAN 3
4.0 KAEDAH KAJIAN 8-12
4.1 DATA PRIMER
4.1.1 TEMUBUAL
4.1.2 SOAL SELIDIK
4.1.3 PEMERHATIAN
4.2 DATA SEKUNDER
4.2.1 BUKU RUJUKAN
4.2.2 LAMAN SESAWANG
4.2.3 MAJALAH
4.2.4 KERATAN AKHBAR
5.0 DAPATAN KAJIAN DAN PERBINCANGAN 13-33
5.1 PRODUK
5.1.1 PRODUK
5.1.2 KLASIFIKASI PRODUK
5.1.3 ATRIBUT PRODUK
5.1.4 LINI PRODUK
5.2 PENGEDARAN ATAU PENGAGIHAN 34-45
5.2.1 SALURAN AGIHAN PRODUK
5.2.2 PERANTARAAN DALAM SALURAN
AGIHAN PRODUK
5.3 PENETAPAN HARGA 46- 59
5.3.1 FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI
PENETAPAN HARGA
5.3.2 PENDEKATAN PENENTUAN HARGA
SECARA UMUM
5.4 PROMOSI 60-72
5.4.1 PENGIKLANAN
5.4.2 PROMOSI JUALAN
5.4.3 KONSEP DAN TUJUAN KOMUNIKASI
PEMASARAN BERSEPADU
6.0 PENUTUP 73-76
7.0 SENARAI RUJUKAN 77-78
8.0 LAMPIRAN 79-81
1.0 PENGENALAN
Menurut, Kotler dan Armstrong (1997) yang menyatakan bahawa campuran pemasaran merupakan kombinasi pemboleh ubah yang digabungkan untuk menghasilkan tanggapan yang diharapkan dari pasaran. Pemasaran adalah suatu proses, analisis, perencanaan, implementasi, koordinasi dan pengendalian program pemasaran yang meliputi kebijakan produk, harga, promosi dan pengedaran dari produk dan idea yang ditawarkan untuk mencipta dan meningkatkan pertukaran manfaat dengan pasar sasaran dalam upaya pencapaian tujuan organisasi.
Campuran pemasaran adalah konsep yang digunakan oleh pemilik perniagaan atau eksekutif pemasaran, pengurus operasi dan juga ushawan dalam mengaplikasikan strategi campuran pemasaran tradisional empat P (4Ps) iaitu produk, harga, promosi dan saluran pengagihan. Pengetahuan strategi campuran pemasaran memainkan peranan yang penting dalam menentukan kejayaan ataupun kegagalan sesebuah perniagaan. Justeru itu, yang menjadi teras kepada strategi pemasaran adalah pemilikan strategi campuran pemasaran yang bersesuaian dan menepati sasaran pasaran melalui pelaksanaan yang cekap.
Antara syarikat yang mengamalkan campuran pemasaran ialah Syarikat ***** Global Sdn Bhd. Berdasarkan (www.******beauty.com ) , syarikat ini terletak di Kuantan, Pahang. Syarikat ini merupakan syarikat yang tergolong dalam jenis industry pemasaran. Syarikat ini mula dibina pada Julai 2012. Syarikat ini telah beroperasi selama 6 tahun. Dengan menggunakan kaedah campuran pemasaran dalam perniagaaan, syarikat ini berkembang dengan pesat dan produk kosmetik keluaran jenama mereka dikenali ramai. Syarikat ini juga menghasilkan keuntungan RM 1 juta setiap bulan. ( 18 Oktober 2015, MetroAhad, ms 29)
(Hak Milik Cipta Terpelihara; nama,sejarah syarikat, pengasas, ibu pejabat)
(Hak Milik Cipta Terpelihara; nama-nama produk)
Pengkaji akan mengkaji cawangan (Hak Milik Cipta Terpelihara; nama syarikat. alamat cawangan)
Tujuan pengkaji menjalankan kajian adalah untuk mengkaji campuran pemasaran yang digunakan syarikat ***** Gobal Sdn Bhd. Hal ini kerana, produk keluaran syarikat ini amat terkenal di negara ini dan menjadi keunikan produk kosmetik yang mesra wuduk. Campuran pemasaran merupakan empat elemen penting iaitu produk, harga, saluran agihandan promosi. Syarikat ******* Sdn Bhd menggunakan campuran pemasaran dalam menjalankan perniagaan produk kosmetik mesra wuduk.
Tambahan pula, pengkaji akan mencadangkan strategi pemasaran yang boleh digunakan oleh syarikat ******** Beauty untuk meningkatkan keuntungan dan terus menguasai pasaran. Berdasarkan hasil analisis yang dibuat, antara strategi pemasaran yang boleh dilaksanakan adalah strategi 4P iaitu produk, harga, tempat dan promosi.
Pengkaji akan mencadangkan beberapa penambahbaikan yang boleh dilakukan oleh syarikat ***** Beauty untuk meningkatkan lagi kualiti keluaran mereka.
2.0 OBJEKTIF KAJIAN
Kajian ini dijalankan untuk mencapai empat objektif utama berkaitan campuran pemasaran yang dilaksanakan oleh Syarikat ********* Global Sdn Bhd. Objektif-objektif tersebut ialah
1) Menganalisis campuran produk berdasarkan perbandingan produk fizikal atau perkhidmatan, klasifikasi produk, atribut produk dan lini produk Syarikat ******* Global Sdn Bhd
2) Menentukan saluran agihan produk dan perantaraan dalam saluran agihan produk Syarikat ********* Global Sdn Bhd.
3) Meneliti faktor yang mempengaruhi penentuan harga dan penentuan harga produk Syarikat ******** Global Sdn Bhd
4) Menganalisis campuran promosi iaitu pengiklanan dan promosi jualan serta konsep dan tujuan komunikasi pemasaran bersepadu (IMC) Syarikat ******** Global Sdn Bhd
Kesimpulannya, objektif kajian ini bakal menjadi panduan kepada pengkaji untuk menjalankan kajian mengenai syarikat yang dikaji iaitu Syarikat ******** Global Sdn Bhd.
3.0 LATAR BELAKANG KAJIAN
Sejarah penubuhan ........
Pada Disember 201*,......(mengenai produk)
Oleh kerana terdapat permintaan global terhadap produk ini yang direka khas untuk mesra wuduk dan bebas dari bahan berbahaya,......................( alamat hq dan nyatakan beberapa cawangan serta tempat kajian) ......agar dapat menampung permintaan pengguna terhadap produk dari dalam negara dan luar negara.
Dengan menyakini industri produk kosmetik, (penembusan pasaran luar malaysia, asbab perniagaan, ejen-stokis)
Produk Syarikat ***** ada beberapa lini produk iaitu ketekalan, kedalaman, dan kelebaran produk. Ketekalan produk Nurraysa dapat dilihat melalui produk yang dikeluarkan syarikat yang tertumpu kepada satu kategori saja iaitu produk kosmetik mesra wuduk manakala kelebaran produk syarikat **** ialah mereka mengeluarkan pelbagai kategori iaitu set penjagaan wajah, set makeup, set penjagaan badan, dan supplement.
Dari aspek promosi, (penggunaan promosi oleh syarikat, cara mereka promosi produk;ringkaskan)
Seterusnya, harga produk kosmetik yang dipasarkan oleh (ringkaskan)
Pengguna produk jenama Syarikat*********** boleh mendapatkan produk- produk ***** melalui 4000 stokis di seluruh negeri beserta ejen-ejen yang terdapat di setiap daerah. Malah pengedaran yang bergiat aktif dan konsisten yang dijalankan oleh pihak Syarikat ******* menjadikan syarikat maju dan memperoleh keuntungan lumayan. Terkini, ****** Beauty menawarkan produk mereka melalui dalam talian iaitu laman web Lazada, 11street, Mudah.my dan sebagainya.
Oleh itu, syarikat ****** terbukti mengamalkan kaedah campuran pemasaran dengan berkesan sehingga mampu mendapat tempat ke pasaran luar negara dan dikenali dalam kalangan masyarakat di Malaysia.
4.0 KAEDAH KAJIAN
Kaedah kajian dijalankan bertujuan menghubungkaitkan objektif kajian dengan hasil kajian. Bahagian ini menerangkan kaedah kajian yang telah digunakan oleh pengkaji dalam melaksanakan kajian ini dengan sempurna. Antara kaedah kajian yang dijalankan pengkaji adalah dengan menggunakan dua sumber data iaitu data primer dan data sekunder.
4.1 DATA PRIMER
Menurut Umi Narimawati (2008) data primer merujuk kepada sumber data yang diperoleh secara langsung daripada sumber asli atau pihak pertama. Data primer secara khusus dikumpulkan oleh pengkaji untuk menjawab pertanyaan riset dan penelitian. Antara kaedah penelitian melalui data primer yang digunakan oleh pengkaji adalah melalui pemerhatian di Bandar Baru ****, stokis terbesar di ******. Pengkaji telah menjalankan pemerhatian di stokis ******* cawangan ****** bagi mendapatkan gambaran yang jelas mengenai kaedah campuran pemasaran yang dijalankan oleh stokis tersebut.
4.1.1 PEMERHATIAN
Menurut R. Kuberan (3013), kaedah pemerhatian merupakan alternatif yang ada dalam pengumpulan maklumat atau pengumpulan data pemerhatian yang memerlukan pengkaji untuk memerhati situasi sebenar dan produk yang ingin dikaji. Pengkaji juga perlu menyenaraikan produk yang ingin dikaji. Selain itu, pengkaji tidak perlu berkomunikasi dengan sesiapa untuk mendapatkan maklumat. Pengkaji telah menjalankan sebanyak empat kali pemerhatian di stokis****************. Setiap pemerhatian yang dijalankan pengkaji mengambil masa selama dua jam. Melalui pemerhatian ini pengkaji dapat mengetahui jenis produk yang ditawarkan oleh ***************
4.1.2 TEMUBUAL
Temu bual adalah lagi satu kaedah pengumpulan data yang digunakan dalam penyelidikan kualitatif termasuk penyelidikan tindakan. Bagaimanapun, perlu ditegaskan bahawa teknik temu bual juga digunakan dalam pengutipan data dalam penyelidikan kuantitatif. Temu bual seumpama ini digunakan untuk mengumpul data tentang kekerapan atau bilangan yang menggunakan sesuatu produk atau bilangan yang mempunyai sikap positif terhadap sesuatu barang atau perkhidmatan.
4.2 DATA SEKUNDER
Umi Narimawati (2008) turut mentakrifkan data sekunder sebagai sumber data yang diperoleh melalui media pengantaraan seperti buku atau internet. Data sekunder merupakan sumber data yang diperoleh peneliti secara tidak langsung melalui media perantara. Data sekunder pada umumnya berupa bukti, catatan atau kajian lepas yang telah tersusun dalam arkib, samaada yang diterbitkan atau yang tidak diterbitkan.
4.2.1 BUKU RUJUKAN
Buku rujukan adalah buku yang disimpan untuk dijadikan bahan atau sumber informasi yang tidak diperkenankan diguna diluar gedung perpustakaan tersebut. (http://www.pengertianmenurutparaahli.com ). Dalam kajian ini pengkaji memudahkan pengkaji membuat kajian. Antara buku rujukan yang digunakan adalah buku Pengajian Perniagaan Penggal 1 karya Cikgu Azly. Pengkaji telah menggunakan menggunakan buku rujukan tersebut untuk mencari definisi mengenai campuran pemasaran. Maksud setiap elemen seperti produk, penetapan harga dan promosi juga diambil dari buku tersebut. Selain itu, pengkaji turut menggunakan buku Asas Pengurusan Perniagaan karya Abu Bakar Hamed, Rusmila Mohd Daud dan Siti Nabihah. Antara maklumat yang diperoleh oleh penyelidik adalah maklumat mengenai campuran pemasaran. Pengkaji juga menggunakan buku Pengajian Perniagaan Penggal 1 terbitan Oxford Fajar karya Mokhtar Pet untuk maksud dan konsep campuran pemasaran.
4.2.2 LAMAN SESAWANG
Menurut El-Ansary, Frost (2003) laman sesawang atau lebih dikenali sebagai internet merupakan jaringan komunikasi yang bersifat luas dan memudahkan proses pencarian maklumat. Pengkaji telah melayari beberapa laman sesawang yang berkaitan dengan tajuk kajian untuk mendapatkan maklumat. Melalui kaedah ini pengkaji dapat mencari gamabr-gambar produk ************** .
4.2.3 KERATAN AKHBAR
Menurut MyKamus.com keratan akhbar membawa maksud bahagian yang dipotong daripan halaman surat khabar. Pengkaji telah mencari maklumat melalui saluran akhbar Utusan Online dan Harian Metro. Melalui akhbar ini membolehkan pengkaji mendapat maklumat mengenai promosi yang dijalankan oleh ************.
4.2.4 KATALOG ONLINE
Maksud katalog online yang dikenali sebagai Online Public Access Catalog adalah katalog yang data bibliografinya disimpan dalam database komputer (www.kelasbelajarku.com). Menurut Horgan (1994,1) menyatakan OPAC adalah suatu sistem temu balik informasi, dengan satu sisi masukan (input) yang menggabungkan pembuatan file yang tercantum dan indeks. Pengguna dapat menggunakan OPAC untuk menjawab permintaan atau pertanyaan tertentu dan menjadi salah satu sarana atau alat bantu untuk menerusi makluamat di perpustakaan yang menggunakan sistem komputer yang terpasang jaringan LAN (Local Area Network). Tujuannya adalah untuk memberi cukup informasi tentang produk-produk tersebut sehingga memudahkan pelanggan untuk memilih produk yang diingininya. Umumnya, katalog online juga disertai dengan gambar produk (www.kelasbelajarku.com). Pengkaji telah menggunakan katalog yang dipaparkan oleh **************** dalam portal rasmi, Telegram, Instagram, Facebook, Twitter dan aplikasi jual beli atas talian (Lazada, 11Street dan Mudah.my) untuk mengetahui promosi potongan harga yang ditawarkan.
5.0 DAPATAN KAJIAN DAN PERBINCANGAN
5.1 PRODUK
5.1.1 PRODUK
5.1.2 KLASIFIKASI PRODUK
5.1.3 ATRIBUT PRODUK
5.1.4 LINI PRODUK
5.2 PENGEDARAN ATAU PENGAGIHAN
5.2.1 SALURAN AGIHAN PRODUK
5.2.2 PERANTARAAN DALAM SALURAN
AGIHAN PRODUK
5.3 PENETAPAN HARGA
5.3.1 FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI
PENETAPAN HARGA
5.3.2 PENDEKATAN PENENTUAN HARGA
SECARA UMUM
5.4 PROMOSI
5.4.1 PENGIKLANAN
5.4.2 PROMOSI JUALAN
5.4.3 KONSEP DAN TUJUAN KOMUNIKASI
PEMASARAN BERSEPADU
(-- HARAP MAAF, di bahagian dapatan kajian Kai tak dapat tunjuk contoh kerana bahagian ini bahagian paling sulit. mengunakan nama syarikat untuk perbandingan. dan hasil kajian juga menggunakan data-data, graf dan sbgainya. Jadi segala hasil dapatan kajian perlu disimpan-jaga rapi. Ini berkenaan dengan pemasaran peniagaan syarikat yang sebenar; untuk mengelakkan sebarang dapatan kajian(andaian) disalah guna oleh pembaca, juga demi menjaga imej dan nama baik syarikat. Sekian)
(-- Berkenaan dengan rumusan juga, Kai mintak rujuk penjelasan diatas. Manakala untuk rumusan, adik-adik hanya perlu merumuskan/ membuat kesimpulan daripada hasil dapatan kajian adik-adik. asing disetiap perenggan berkenaan sesuatu sub-kajian. Lebih kurang buat report experiman saja; hipotesis, jalankan kajian, hasil kajian, perbandingan, akhir sekali kesimpulan. okeyh? ;) )
(-- Rujukan dan Lampiran Kak Kai banyak melibatkan nama syarikat. Harap memahami, ini saja yang boleh Kak Kai tolong untuk kerja kursus PP. Kalau hasil kajian tak terlalu 'berat', hehe Kak Kai dah tolong tapi..... di bahagian ini ia tak menyebelahi kalian. Alternatif lain seperti blog seniors2, academia, scribd, atau beberapa platform lain mungkin boleh membantu. I mostly rujuk blog juga klik sini; alternatif lain dan akan rujuk cikgu banyak kali untuk confirm format dan sebagainya.)
SEKIAN, SELAMAT BERJAYA SIAPKAN ASSIGNMENT.
--kak kai akan mengiringi korang dengan doa.
May our life be blessed. No matter what.
Comments
Post a Comment