Skip to main content

Kolej Tingkatan 6

Tingkatan 6 ada kolej?? 
Yes, my dear.
*untung betul korang, dah boleh sama 'standard' macam budak-budak matrik atau asasi.

SEMUA PUSAT FORM 6 MOD 1 sekarang dipanggil sebagai KOLEJ TINGKATAN 6.
-- haaa, yang masih mod 2 tu..masih lagi berkongsi sekolah menengah yer.

Bermula tahun lepas (2017) kolej-kolej tingkatan 6 di tambah lagi beberapa tempat. Jadi, keseluruhan nya sekarang..kolej tingkatan 6 berada di semua negeri di Malaysia.
--sampai masa nanti..mod 2 dan mod 3 mungkin dah dimansuhkan. yang ada cuma mod 1. Great News!!!
sama seperti pelajar matrik, kementerian sekarang berinisiatif untuk menaiktaraf keperluan pelajar Pra-U yang memilih laluan 'fast-track' untuk menyambung Ijazah/Degree. 
--ini juga mengambil kira Sistem Modular yang diamalkan.

(yer lahh, kita kan kena study hard and all of that were pack. Dari segi masa dan bab pelajaran. Jadinya, ini dikira 'reward' lah. terutamanya pelajar F6. Jadi, bersyukurlah...nanti takda lah orang fobia dengan f6 yang katanya 'budak sekolah' lagi. :p )

ini link senarai terbaru kolej F6 kalau berhajat nak masuk kolej. ( tahun 2018)
Senarai Kolej Tingkatan 6

Maka, apa kelebihan kolej f6 ni kak Kai?

  1. Pertama-tamanya, supaya pelajar lepasan SPM ..membuat langkah terbaik untuk menyambung pengajian dan TIDAK FOBIA dengan tingkatan 6.
  2.  KEEP YOUR 'STANDARD' sebagai pelajar Pra-U. Layanan samarata macam budak matrik dan asasi. (Rakyat Malaysia kan suka 'title' dan 'label' ? hehe jangan maraaa)
  3. Facilities yang lengkap. Labs, Makmal komputer, dewan peperiksaan, padang, cafeteria,parking, library. takda share-share. kemudahan lengkap, pelajar yang lahir pun 'bermutu tinggi' lahh --mengenangkan kemudahan yg korang dapat. perghh..HEAVEN!! 
  4. Takdelah serabut dengan program sekolah menengah...yang engko kena join juga dengan junior padahal kau takda function apapun...sudahlah 'pack and busy' nya nak kena study untuk MISI 4 FLAT kau. so, tak bercampur, tak serabut laa. "SENIORS ZONE ONLY". ada faham?
  5. Comfort zone for Private Students. F6 ni bukan budak lepasan SPM saja yang ambik tau. ada yang dah ada PhD pun still nak ambik STPM ni. homeschooling/nak belajar luar negara atas tiket STPM/ saja-saja nak cabar diri/ apa-apa saja alasan. Mereka-mereka ini dinamakan private students, tapi kadang mereka kena rujuk assignment pada pensyarah kita. dan exam diambil juga di tempat kita. so, pikirkan kemudahan untuk diorang juga , okey? ;) 
  6. Gaya hidup sama macam pelajar U. cuma struggle study dia lebih sikit...
  7. Bajet kewangan pun tidak semahal U/Matrik/Asasi/Poli...okey sangat bagi keluarga kurang kemampuan dari segi kewangan. serius ini Kai cakap, experience tak pernah bohong.
  8. Erm...akan Kai tambah kalau Kai ingat. 
Pokok pangkalnya, F6 sekarang ditambah baik dari masa ke masa. Adil kepada semuanya.

(haaa, kerajaan dah kasi kemudahan tu..rajin-rajin study. capai MISI 4 FLAT tu..okey ;) )

p/s: dulu masa Kai nak sambug f6, Kai memang nak masuk Kolej. tapi masa tu negeri kai tak sedia lagi kolej f6. negeri yang dekat...Kulim,Kedah. Kolej F6 Mahsuri tu. Itu pun bangunan masa baru, sayangnya...hajat tak kesampaian takdapat tukar atas beberapa sebab. Kalau tak dah bangga jadi budak Kolej dan tak serabut dengan konsep 'kongsi'...ahahhahaha hadehh. Kai akan cerita dalam entry lain.

-Belajar lah tak kira dimana anda berada -..- tapi alternatif lah sikit, cari tempat yang selesa dan berkemudahan-

Semoga Tuhan bagi rahmat ...
 supaya masyarakat tidak fobia dan padang remeh dengan pelajar F6 lagi. *peace*

Comments

Popular posts from this blog

CONTOH KERJA KURSUS PENGAJIAN AM TINGKATAN 6 PENGGAL 2 2017 (STPM)

9809XX-07-XXXX TAJUK : PENGGUNAAN SAINS DAN TEKNOLOGI DALAM INDUSTRI PENANAMAN ORKID TEMPATAN OLEH   PENGUSAHA DI ********** ABSTRAK Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti teknologi yang digunakan untuk meningkatkan hasil tanaman orkid tempatan di *******. Objektif  kajian ini dijalankan adalah untuk mengenal pasti jenis sains dan teknologi yang digunakan untuk meningkatkan hasil tanaman orkid oleh pengusaha di Butterworth dan mengkaji penggunaan sains dan teknologi terhadap penanaman orkid oleh pengusaha di ********. Kajian ini dijalankan di************************************ Informen kajian ini ialah Encik ****** dan Encik ******. Kaedah kajian yang digunakan ialah temu bual, pemerhatian, dan rujukan perpustakaan. Data di analisis melalui skrip temu bual yang melibatkan 2 orang informen. Pengkaji menyediakan 12 soalan untuk di temu bual oleh pengkaji. Selain itu pengkaji melakukan pemerhatian di lokasi kajian untuk mendapatkan maklumat.  Dapatan utama bagi kajian ini

CONTOH KERJA KURSUS BAHASA MELAYU TINGKATAN 6 PENGGAL 3 2017 (STPM) (PENGGUNAAN BAHASA KASAR DALAM NOVEL )

Ini merupakan kerja kursus berkumpulan yang memerlukan Kai meminta izin dan kebenaran dari member-member untuk publish entry ini. kenapa minta izin?  sebab 'ini' adalah hasil usahasama mereka yang berkerja keras dalam menyiapkan kerja kursus ini. bukan hasil kerja Kai sorang saja. Segala kederat tenaga, duit, dan idea mereka dilaburkan dalam kajian ini. Ini amanat dari abang-kakak untuk korang supaya menggunakan contoh ini sebaik mungkin. Niat mereka untuk membantu pelajar2 f6. Jadi, kami harap...tidaklah di'copy' sepenuhnya, jadikan sebagai contoh sahaja. nota: Dan kajian ini telah di-edit terlebih dahulu atas pendapat dari member-member. Beberapa bahagian ada 'Hak Cipta Terpelihara' . Please do mind it. ;) Risiko yang kumpulan kami kena hadap ialah kajian bahasa kasar dan lucah di bulan Ramadhan. sebutan yg perlu dipratis untuk pembentangan...menulis...fikir...selidik korek makna...  untuk Kai yang seumur hidup tak pernah-pernahnya sebut.... Ya ALLAH

CONTOH KERJA KURSUS PENGAJIAN PERNIAGAAN TINGKATAN 6 PENGGAL 3 2017 (STPM)

ABSTRAK KAJIAN MENGENAI ANALISIS CAMPURAN PEMASARAN SYARIKAT ******* SDN BHD Kajian ini dijalankan ke atas sebuah Syarikat perniagaan yang tidak asing lagi bagi rakyat Malaysia iaitu Syarikat **** Global Sdn Bhd. Syarikat ini lebih dikenali sebagai ***** Beauty. Objektif kajian ini ialah menganalisis campuran produk berdasarkan perbandingan produk fizikal atau perkhidmatan, klasifikasi produk, atribut produk dan lini produk, menentukan saluran agihan produk dan perantaraan dalam saluran agihan produk, meneliti faktor yang mempengaruhi penentuan harga dan penentuan harga produk dan juga menganalisis campuran promosi iaitu pengiklanan dan promosi jualan serta konsep dan tujuan komunikasi pemasaran bersepadu (IMC). Kaedah kajian yang digunakan oleh pengkaji dalam kajian ini ialah pengumpulan data melalui data primer dan data sekunder. Pengkaji mendapat maklumat mengenai **** Beauty laman web dan keratan akhbar. Pengkaji menjalankan kajian mengenai elemen campuran pemasaran yang digu