Skip to main content

Cerita untuk adik lepasan STPM.

Assalamualaikum
Alhamdullillah, dah masuk semester 2 pun khai dekat UMK ni. 
--dah nak habis cuti midsem dah. tunggangterbalik semua dah merasa.
Jadi di sini Khai akan cerita sikit some basic when you're in OR want to further study in university. Being a bachelor student.
Untuk pengetahuan sekali lagi.. khai masuk UMK dengan STPM pointer CGPA 2.83.
-- yang sepatutnya pada pikiran adik-adik STPM pointer bawah 3 memang susah nak masuk Universiti. Tambah lagi perempuan. saingan memang sengit. 
-- tapi insyaAllah berkat doa dan tepat pilihan UPU tak mustahil ya. Rezeki juga.
penting nya usaha dulu. 
yup. khai pernah give-up jugak. Sejak tengok result, down terus. Nak hadap orang sekeliling pun malu. Tapi, follow tips- tips dari senior-senior dan orang yang tahu.
kalau engkorang rasa khai tak layak atau tak sesuai untuk share benda-benda gini, trust me some of your friend need it much.
.
Benda pertama korang kena settle. UPU.
PILIH BETUL-BETUL.
bagi lepasan STPM, pilihan upu di bagi 12 pilihan.
kebiasaannya, sistem dah auto dengan result  dan background kita. 
(lagi satu. Pelajar lepasan stpm memang dijamin tempat di universiti. Jamin. Jangan risau, insyaAllah. cuma bergantung pada pointer korang dan pilihan universiti tu.)
kita di beri peluang untuk pilih 2 IJAZAH MUDA PERGURUAN. jadi pilih. mana sesuai. mana berkenan.
4 MESTI BERTEMUDUGA.
selebihnya pilihan biasa.
BACA SYARAT AM DAN KHAS. SANGAT PENTING. masa inilah nak analisis mana sesuai dengan result dan kehendak/ minat.
-- maca khai dulu. yes i read every single word. every single course. tiap-tiap satu. apa require minimun dia nak.
kemudian buat sikit background search universiti-universiti. 
(korang kena rajin buat ni. sebab? cookies internet sangat membantu jugak untuk pemilihan dalam sistem.)
kemudian masa nak isi tu kan. dia dah naik suggestion dia kan. tengok balik dengan analisis korang lepas baca syarat-syarat tu. berpadanan tak?
kalau double kena. pilih siap-siap. until you done those 12.
.
UMK adalah pilihan second last khai.
2 upsi bertemuduga. 2 bertemuduga lagi uum dan uitm. the rest biasa.
bidang? macam-macam bidang.peguruan. seingat khai pend. awal kanak-kanak/ kaunseling/ pend. khas.
uum. kaunseling. both
then come. kulinari uitm, sastera usm, ums, unisza, umt, unimas, upm..
course yang entah laahh.. (orang yang tengah down dengan result...tapi masih berharap dapat sambung pengajian. Alhamdulillah di UMK dah. :) )
--sanggup jer gi sabah-sarawak walaupun tahu risiko. tak berduit dan tak sedara mara sana.
.
then, it now depend on you. your result and your passion.
.
kalau tertanya-tanya apa bidang yang khai dapat dan pilih dulu.
bidangnya KEUSAHAWANAN (HOSPITALITI)
khai belajar 2 sebenarnya. BUSSINES dan HOSPITALITI.
hospitaliti bukan pasal hospital tau. takda kena mengena langsung.
hospitaliti adalah berkaitan perhotelan, pusat pelancongan, kulinari dan ...etc
belajar bisnes. yup. akaun, macro-micro ekonomi, pengurusan, statistik,perniagaan,HR,tech, bisnes law,maths....bla bla..
(jangan risau. dia bahagi ikut sem.)
sound scary and fun at the same time. Haha
.
end there.
sekarang berkenaan UMK.
Basic.
UMK ada tiga kampus.
Bachok. ( Induk) (art, archi, tech)
Kota/ Pengkalan Chepa(keusahawanan dan veterinar)
Jeli.(pertanian dan sains-sains sikit gitu)
.
khai. based UMK KOTA/ PC.
keusahawanan kan.
--kalau nak feeling-feeling betul-betul Universiti. Bachok lah. view dia memang betul macam Universiti. but far from city.
kalau di kota. You will get all the facilities. kehidupan bandar la cerita dia. kemudahan semua ada. hostel. 5 minit jalan kaki sampai kelas. dekat dengan airport. kecuali Vet coarse. diorang kemumin.
Hostel di kota hanya student tahun 1 sahaja. ( sem1 dan sem2 kecuali jpkk).
4 tingkat. satu bilik share 4 roommates. single bed.
hostel kemumin. 5 tingkat. 2 bawah lelaki. 3 atas perempuan. satu bilik 10 orang pecah 4 bilik. depends 2 atau 3 orang roommates. double decker bed.
(anything? ask. )
.
ijazah sarjana muda keusahawanan sini ambil tempoh selama 4 tahun. 
untuk bidang pengajian khai.
8 semester total up.
untuk lebih tepat. portal rasmi UMK ada maklumat yang korang perlu.
.
okeyh, setakat ini dulu.
see you 'll next time.

Comments

Popular posts from this blog

CONTOH KERJA KURSUS PENGAJIAN AM TINGKATAN 6 PENGGAL 2 2017 (STPM)

9809XX-07-XXXX TAJUK : PENGGUNAAN SAINS DAN TEKNOLOGI DALAM INDUSTRI PENANAMAN ORKID TEMPATAN OLEH   PENGUSAHA DI ********** ABSTRAK Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti teknologi yang digunakan untuk meningkatkan hasil tanaman orkid tempatan di *******. Objektif  kajian ini dijalankan adalah untuk mengenal pasti jenis sains dan teknologi yang digunakan untuk meningkatkan hasil tanaman orkid oleh pengusaha di Butterworth dan mengkaji penggunaan sains dan teknologi terhadap penanaman orkid oleh pengusaha di ********. Kajian ini dijalankan di************************************ Informen kajian ini ialah Encik ****** dan Encik ******. Kaedah kajian yang digunakan ialah temu bual, pemerhatian, dan rujukan perpustakaan. Data di analisis melalui skrip temu bual yang melibatkan 2 orang informen. Pengkaji menyediakan 12 soalan untuk di temu bual oleh pengkaji. Selain itu pengkaji melakukan pemerhatian di lokasi kajian untuk mendapatkan maklumat.  Dapatan utama bagi kajian ini

CONTOH KERJA KURSUS BAHASA MELAYU TINGKATAN 6 PENGGAL 3 2017 (STPM) (PENGGUNAAN BAHASA KASAR DALAM NOVEL )

Ini merupakan kerja kursus berkumpulan yang memerlukan Kai meminta izin dan kebenaran dari member-member untuk publish entry ini. kenapa minta izin?  sebab 'ini' adalah hasil usahasama mereka yang berkerja keras dalam menyiapkan kerja kursus ini. bukan hasil kerja Kai sorang saja. Segala kederat tenaga, duit, dan idea mereka dilaburkan dalam kajian ini. Ini amanat dari abang-kakak untuk korang supaya menggunakan contoh ini sebaik mungkin. Niat mereka untuk membantu pelajar2 f6. Jadi, kami harap...tidaklah di'copy' sepenuhnya, jadikan sebagai contoh sahaja. nota: Dan kajian ini telah di-edit terlebih dahulu atas pendapat dari member-member. Beberapa bahagian ada 'Hak Cipta Terpelihara' . Please do mind it. ;) Risiko yang kumpulan kami kena hadap ialah kajian bahasa kasar dan lucah di bulan Ramadhan. sebutan yg perlu dipratis untuk pembentangan...menulis...fikir...selidik korek makna...  untuk Kai yang seumur hidup tak pernah-pernahnya sebut.... Ya ALLAH

CONTOH KERJA KURSUS PENGAJIAN PERNIAGAAN TINGKATAN 6 PENGGAL 3 2017 (STPM)

ABSTRAK KAJIAN MENGENAI ANALISIS CAMPURAN PEMASARAN SYARIKAT ******* SDN BHD Kajian ini dijalankan ke atas sebuah Syarikat perniagaan yang tidak asing lagi bagi rakyat Malaysia iaitu Syarikat **** Global Sdn Bhd. Syarikat ini lebih dikenali sebagai ***** Beauty. Objektif kajian ini ialah menganalisis campuran produk berdasarkan perbandingan produk fizikal atau perkhidmatan, klasifikasi produk, atribut produk dan lini produk, menentukan saluran agihan produk dan perantaraan dalam saluran agihan produk, meneliti faktor yang mempengaruhi penentuan harga dan penentuan harga produk dan juga menganalisis campuran promosi iaitu pengiklanan dan promosi jualan serta konsep dan tujuan komunikasi pemasaran bersepadu (IMC). Kaedah kajian yang digunakan oleh pengkaji dalam kajian ini ialah pengumpulan data melalui data primer dan data sekunder. Pengkaji mendapat maklumat mengenai **** Beauty laman web dan keratan akhbar. Pengkaji menjalankan kajian mengenai elemen campuran pemasaran yang digu