Skip to main content

Instinct Cakap Balikkk!!!

Assalamualaikum pembaca semua.

Jadinya, Khai ada benda nak ceritakan moment-moment macam mana instinct atau firasat kita yang boleh membantu kita dalam apa-apa keadaan.
Bagi Khai pulak, ini mungkin 'anugerah'. Seperti orang yang punya kelebihan tapi tak ada power mana. Hahaha.
-- saya tahu kedepan-kedepan itu nanti bagaimana. Tapi wallahi bukan tilik masa depan atau pun pengamal ilmu apa-apa. Tidak. Dan jauh sekali menilik masa depan orang lain.
It just...sense..
I see vision. NOT CLEAR AS FILM YOU WATCH. but it coming with hint-by-hint.
.
Seperti keadaan sekarang, dimana negara Malaysia. Satu Malaysia mendapat perintah. Perintah Kawalan Pegerakan (PKP) atau (RMO) Restricted Movement Order dari Perdana Menteri ke -8.
(Taknak hurai bab politik kat sini, kalau hurai nanti boleh grad dengan ijazah sains politik. Hhaha)
--tapi nak cakap dasar ni bagus. pengistiharan darurat sebolehnya perlu dielakkan sama sekali. Ini juga untuk kebaikan semua.
Kes. COVID-19. Virus Corona berasal dari Wuhan,China kemudian merebak seluruh China dan seluruh dunia termasuk Malaysia. Berjangkit dari manusia ke manusia. Juga mengakibatkan maut.
Belum ada vaksin.
.

Jadi, sebelum PKP ni lah bendanya nak ceritanya kat sini. Saja bagi mukadimah panjang. Herherher.
Mujur sekarang selamat tinggal dirumah dengan keluarga.

Khai balik 18 hb 3 dan selamat sampainya pagi 19 hb 3 ke rumah. Perjalanan dari salah satu jajahan di Pantai Timur ke kampung halaman tanah besar Pulau Mutiara.
sebab tiket kena bedal habis oleh semua orang yang beli online.

Plannya nak balik lusa dari tarikh tu. Sebabnya waktu tu kes walaupun 4-5 kes tapi merbahaya. Negara kita pulak belum bagi arahan apa-apa lagi. Dan di kawasan Khai tu pun, nampak macam takda orang kesah langsung. Tapi Khai dah bad mood seminggu straight sebelum kejadian PM umum PKP tu.
asbab hint instinct tadi dan keadaan.
habis semua kawan-kawan terdekat khai bebelkan dan marah-marah.
(dan sekarang mereka agak menjauh dari Khai kerana 'kelebihan' tu...entahkan pelik,marah, atau takut..taktau lah)
Khai try to 'warning'. takda la bagi tau terus. tapi cara tadi lah...pelan-pelan kabarkan, kalau tak jalan jugak..membebel la cerita dia.

Dan sekarang. Masih seperti biasa. Tapi hint-hint kali ni bukan instinct pasal benda yg berlaku sekarang. Ianya mungkin lagi 5-6 bulan atau 3-4 tahun nanti.
Sometime it is about good things. sometime it is about bad things. but mostly unpredictable.

Seperti kes sekarang. hint-hint dari hujung tahun lepas. Terjadi sekarang.
Ini...
berlaku secara bebas. Dan Khai tak boleh cuba untuk tengok kedepan. Cuba lah seusaha mana pun sepayah mana pun nak tahu apa berlaku sebenarnya...tak boleh. Sebaliknya, Khai akan migraine. Uncontrollable. Sakitnya itu semacam balasan sebab cuba-cuba 'nak lebih' dari apa yang sepatutnya dibagi. Bermula dari itu, Khai akan kawal untuk tak pikir sangat klu semua tu. Kalau pikir sangat apa sebenarnya dan cari tahu. Azab. Tanggunglah sakit tuh.

Hujung tahun lepas, scene yang Khai ingat, kami sekumpulan member assignment nak bergambar untuk kenangan selepas habis presentation. Tapi, kejadian yang berlaku, ada beberapa wakil delegasi dari China mereka datang untuk mungkin memorandum ataupun perjanjian antara Universiti untuk pertukaran pelajar. wakil mereka dari kalangan cikgu atau pensyarah rasanya.

Seperti dejavu, Khai rasa sesuatu yang aneh, yang mana sewaktu kami melakukan perbualan.

Khai nampak perkara yang biasanya akan jadi penanda kepada sesuatu gambaran klu yang Khai dapat. Waktu tu Khai dah sebut " weyh... dejavu.." dan kawan Khai dah biasa dengar. Mereka akan biarkan Khai, sebab kalau mereka tanya lebih lanjut pun, bukan Khai boleh terangkan detailnya waktu tu. Tapi mereka akan waspada biasanya. Dan akan cakap " bukan harini.."
Legalah mereka dengar itu. Maksud bukan harini tu ialah kejadian yang nak berlaku tu belum, kemungkinan itu hint 1 atau 2.. belum sampai ke hint separa akhir.
Hint yang Khai dapat waktu tu, Orang China.

Dan waktu perbualan beramah mesra antara wakil-wakil itu, mereka dari China. Kami pulak hanya menjawab soalan-soalan dari mereka mengenai fakulti, bidang pengajian kami, dan tahun pengajian. Ada juga translator tu minta kami bawa mereka untuk tengok-tengok universiti kami. Tapi kami tolak secara baik, sebab antara kami ada yang perlu segera ke kelas dan sebagainya. Tambah pula, keadaan spotan dan kami bukan sekriteriat yang rehearsal berkaitan acara mereka itu.
Dan Khai tak rasa nak 'ramah mesra' setelah hint lekat dalam kepala, agak becelaru mood, tak seimbang emosi dengan logik waktu tu.

Tak tahu apa yang mendorong atau membantu Khai waktu itu. Badan secara automatik menjauh. Walaupun Khai sehabis boleh cuba bertahan. Tapi... ya, bantuan agaknya. Khai hanya 'follow the flow' bila dah tak boleh dekat atau kedepan. Ianya seperti ada pelindung yang melindung. Tahulah Khai...' jauh-jauh.. bahaya.'
(Bukan orang-orang tu yang bahaya. Bukan. Tapi ada sesuatu yang susah nak terang atau gambarkan pada orang, kemungkinan untuk orang cakap Khai gila tu ada. dan Khai tak boleh nak terang detail, migraine aku nantii.)

Bermula dari scene itu, berlanjutan lah hint yang muncul satu-satu pada keadaannya sehingga kepada kejadian yang belaku seperti ketika ini.
Dari hujung tahun lepas sehingga awal bulan 3.
.
 Dan instinct ini, dah selamatkan Khai dari 'terkandas' di hostel.
Tapi bagi kawan-kawan dari Sabah dan Sarawak, Khai sangat merasa apa yang diorang rasa tak dapat balik dekat dengan keluarga, tapi hanya boleh patuh pada arahan kerajaan ketika ini.
Khai juga sebenarnya bukan tak bagitau, tapi Khai cuma boleh cakap. Keputusan masih ditangan mereka. Dah ada beberapa kali Khai cakap dengan mereka " Balik lah raya tahun ni... beli tiket awal.."
Tapi yalah mereka pun kena pikir beribu kali sebelum beli tiket balik dan merancang sebaiknya. Tak mungkin balik ke rumah kemudian datang Semenanjung lagi kemudian balik lagi...kos flight tu kena ambil kira.
Dilema mereka.
-- dan khai pun dilema nak bagitau macammana tentang apa khai 'nampak' sebenarnya. boleh cakap " Balik lah.." . Itu ja mampu. Dilema Khai.
.
Kalau dulu Khai persoalkan kenapa. Sekarang tak lagi. agak lebih tenang berbanding dulu.
Kalau dapat rasa, melihat sesuatu yang orang lain tak sedar... ini secara realiti hint tu hadir.
Tapi kalau melalui tidur atau terlelap seminit pun... secara tak sedar;bukan realiti ini...mungkin lebih jelas gambaran tu, kadang-kadang melalui pandangan orang lain..ruh Khai tapi empunya bentuk fiziknya bukan khai. Kejadian silam mahupun akan datang. Kedua-duanya biasa terjadi.
Jujur, kedua-dua ini berbahaya kalau terlalu lama dan leka.
Realiti akan sepintas lalu tapi. andai ia bertatapan lama. Maka harus cepat cari manusia sebenar untuk paut dan selesai.
Alam tak berdinding pulak, biasanya akan lama, sebab vision lebih jelas tak perlu pikir maksud tersirat. Tapi kalau terlalu leka, buruk akibatnya. Anggota badan fizikal perlu berusaha sedar atau ada manusia yang sentuh itu sedar semula.

.
Dan sesungguhnya, Allah Maha Mengetahui. Dia yang lebih tahu sebelum kepada sebelum, sebelum kepada semasa, semasa, selepas kepada semasa,  akan datang dan selepas kepada akan datang.
sesungguhnya kita hanyalah hambaNya.
.
dan sebenarnya, setiap dari kita ada vision masing-masing. dan itu instinct.
terkadang datang memberitahu terlebih awal, kadang ketika keadaan.
--Jadi khai ni takda pelik mana pun atau gila atau apa. kita semua ada, cuma beza nya yang tadi tu lah.

May Allah luv and bless us.




Comments

Popular posts from this blog

CONTOH KERJA KURSUS PENGAJIAN AM TINGKATAN 6 PENGGAL 2 2017 (STPM)

9809XX-07-XXXX TAJUK : PENGGUNAAN SAINS DAN TEKNOLOGI DALAM INDUSTRI PENANAMAN ORKID TEMPATAN OLEH   PENGUSAHA DI ********** ABSTRAK Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti teknologi yang digunakan untuk meningkatkan hasil tanaman orkid tempatan di *******. Objektif  kajian ini dijalankan adalah untuk mengenal pasti jenis sains dan teknologi yang digunakan untuk meningkatkan hasil tanaman orkid oleh pengusaha di Butterworth dan mengkaji penggunaan sains dan teknologi terhadap penanaman orkid oleh pengusaha di ********. Kajian ini dijalankan di************************************ Informen kajian ini ialah Encik ****** dan Encik ******. Kaedah kajian yang digunakan ialah temu bual, pemerhatian, dan rujukan perpustakaan. Data di analisis melalui skrip temu bual yang melibatkan 2 orang informen. Pengkaji menyediakan 12 soalan untuk di temu bual oleh pengkaji. Selain itu pengkaji melakukan pemerhatian di lokasi kajian untuk mendapatkan maklumat.  Dapatan utama bagi kajian ini

CONTOH KERJA KURSUS BAHASA MELAYU TINGKATAN 6 PENGGAL 3 2017 (STPM) (PENGGUNAAN BAHASA KASAR DALAM NOVEL )

Ini merupakan kerja kursus berkumpulan yang memerlukan Kai meminta izin dan kebenaran dari member-member untuk publish entry ini. kenapa minta izin?  sebab 'ini' adalah hasil usahasama mereka yang berkerja keras dalam menyiapkan kerja kursus ini. bukan hasil kerja Kai sorang saja. Segala kederat tenaga, duit, dan idea mereka dilaburkan dalam kajian ini. Ini amanat dari abang-kakak untuk korang supaya menggunakan contoh ini sebaik mungkin. Niat mereka untuk membantu pelajar2 f6. Jadi, kami harap...tidaklah di'copy' sepenuhnya, jadikan sebagai contoh sahaja. nota: Dan kajian ini telah di-edit terlebih dahulu atas pendapat dari member-member. Beberapa bahagian ada 'Hak Cipta Terpelihara' . Please do mind it. ;) Risiko yang kumpulan kami kena hadap ialah kajian bahasa kasar dan lucah di bulan Ramadhan. sebutan yg perlu dipratis untuk pembentangan...menulis...fikir...selidik korek makna...  untuk Kai yang seumur hidup tak pernah-pernahnya sebut.... Ya ALLAH

CONTOH KERJA KURSUS PENGAJIAN PERNIAGAAN TINGKATAN 6 PENGGAL 3 2017 (STPM)

ABSTRAK KAJIAN MENGENAI ANALISIS CAMPURAN PEMASARAN SYARIKAT ******* SDN BHD Kajian ini dijalankan ke atas sebuah Syarikat perniagaan yang tidak asing lagi bagi rakyat Malaysia iaitu Syarikat **** Global Sdn Bhd. Syarikat ini lebih dikenali sebagai ***** Beauty. Objektif kajian ini ialah menganalisis campuran produk berdasarkan perbandingan produk fizikal atau perkhidmatan, klasifikasi produk, atribut produk dan lini produk, menentukan saluran agihan produk dan perantaraan dalam saluran agihan produk, meneliti faktor yang mempengaruhi penentuan harga dan penentuan harga produk dan juga menganalisis campuran promosi iaitu pengiklanan dan promosi jualan serta konsep dan tujuan komunikasi pemasaran bersepadu (IMC). Kaedah kajian yang digunakan oleh pengkaji dalam kajian ini ialah pengumpulan data melalui data primer dan data sekunder. Pengkaji mendapat maklumat mengenai **** Beauty laman web dan keratan akhbar. Pengkaji menjalankan kajian mengenai elemen campuran pemasaran yang digu